Nyfiken hur en vanlig rekond går till hos oss? Här spårar vi inte ur totalt men bilen blir av med 95% av alla repor och bilen ger ett helt annat intryck, blir extremt mycket mer lättvättad och blank.

Vi börjar med att applicera Degreaser PRO som löser tjära-/asfaltsprickar samt salt. Det räcker oftast med att applicera upp till fönstren på bilen. Låt verka i cirka 5 minuter.

Därefter går vi på med Autoclean + wax utspädd till 1:50. Du kan med fördel lägga Autoclean + wax direkt ovanpå Degreaser PRO. Applicera över hela bilen och låt verka ytterligare 5 minuter. Observera att aldrig lägga en alkalisk avfettning på torra/varma aluminiumlister då det kan lämna fläckar, blöt i så fall listerna med vatten eller schampo innan ni applicerar avfettningen.

Spola därefter av med högtryckstvätt.

I det sista steget av tvätten använder vi Fallout som tar bort flygrost och avlagringar från bromsar. Produkten har en blödande effekt när den reagerar på metallpartiklar. I det här fallet så använde vi enbart Fallout på fälgarna men den passar utmärkt att lägga på hela bilen vid behov.

Spola noggrant av. Torka sedan av bilen med en torkduk och se till att bilen är helt torr, om möjligt blås rent alla lister med tyckluft.

Maskera av delar som t.ex. fönsterlister som du vill skydda när du sedan polerar bilen.

Vid första polersteget så använder vi oss av Heavy cut compound och Twisted wool-trissor tillsammans med en Top Tool-polermaskin. Självklart så kan du använda betydligt billigare maskiner, du kan uppnå samma resultat med tex vår billiga oscillerande “Dual action polisher”.

Andra steget så använder vi Heavy cut compound igen men denna gång med en Pro yellow-trissa (medium cut). Tredje steget så använder vi Pro blue-trissa (soft cut) tillsammans med Finishing compound.

Här är en bild som visar hur mycket tvättrepor som försvinner vid en seriös polering, man ser även att djupet i lacken redan nu är betydligt bättre.

Nu är det dags att preparera lacken inför den keramiska behandlingen, med hjälp av vår isopropanolbaserade rengörning Surface prep och en microfiberduk avlägsnar vi ev. kvarstående polermedel och fettrester för att skyddet skall fästa direkt mot lacken.

Nu är det dags för det första steget av lackskyddet. Droppa några droppar Base coat på en appliceringsduk lindad över en appliceringssvamp. När du applicerar Base coat så lägger du panel för panel, alltså exempelvis bakluckan, applicera ett tunt lager och torka sedan av noga med en microfiberduk och gå därefter till nästa panel.

När du har applicerat hela bilen så måste skyddet härda i minst 6 timmar innan du tar ut bilen utomhus eller lägger Top coat. Viktigt är även att du har en normal rumstemperatur och luftfuktighet. Man kan skynda på härdtiden med IR-värmare.

När Base coat har härdat så är det dags för Top coat. Samma sak gäller här att man applicerar panel för panel och torkar av varje panel innan man går vidare.

Ett rostfritt utblås poleras snabbt upp med Chrome polish och en Multisvamp. Om man som i det här fallet har ett repigt utblås så kan man självklart ta det steget längre och även polera bort reporna.

Blankt blev det! Bilen ger ett helt annat intryck än när den kom in och det keramiska lackskyddet gör även så att bilen får en väldigt hållbar yta som länge kommer skydda bilen samt att glansen ökar och bilen blir betydligt lättare att tvätta framöver.

I filmen längst upp på sidan så finns det ett klipp på slutet där vi går runt den färdiga bilen.

Produkter vi har använt…

99,00 kr exkl. moms 79,20 kr
129,00 kr exkl. moms 103,20 kr
189,00 kr exkl. moms 151,20 kr
199,00 kr exkl. moms 159,20 kr
199,00 kr exkl. moms 159,20 kr
99,00 kr exkl. moms 79,20 kr
79,00 kr exkl. moms 63,20 kr
139,00 kr exkl. moms 111,20 kr
599,00 kr exkl. moms 479,20 kr
399,00 kr exkl. moms 319,20 kr
129,00 kr exkl. moms 103,20 kr
-17%
Slut i lager
119,00 kr 99,00 kr exkl. moms 79,20 kr
15,00 kr exkl. moms 12,00 kr